mandag 19. april 2010

Oppsummering

Slutt alt??? Snarere tvert i mot - det er NÅ det begynner! 10 fantastiske uker med stadig påfyll av ny lærdom er over! En aldeles vidunderlig og eventyrlig verden er inntatt for fullt. En verden som også til tider har vært litt skremmende og mang en gang forvirrende.

Men nå er jeg her – og gleder meg til å fortsette den videre reisen inn i de sosiale mediers verden!

I den sosiale jungelen på nett er der opptil flere tjenester som jeg ble oppslukt av. Eksempelvis den enkle funksjonen RSS som har gitt meg faglig påfyll, gang på gang uten at jeg bruker tid og energi på å søke etter ting. Til og med ting jeg ikke visste jeg skulle søke etter…

Blogging!
Hva kan man si – selvfølgelig et absolutt must for å dokumenter kursets fremgang (eller tilbakegang – avhengig av dagsformen). Men det beste er nok at gjennom dette mediet kan en bli mer produktiv enn hva man ellers hadde tatt seg tid til å være. Mye av dette skyldes at forfatteren kan tillate seg å være litt mer ”fri” i formen; man er personlig uten å være privat. Tilgjengelighet er et annet viktig stikkord; man produserer og lanserer omtrent i ett og samme øyeblikk. Videre synes det som om ”fallhøyden” er mindre. Selv blogger som handler om fag har ikke større fallhøyde enn at noen kommenterer og utfyller med sin egen kompetanse. Av det jeg har lest i forhold til kommentarer på faglige blogger så er man både høflig og har ønske om å bidra, mer enn å skape hovmod.

Favoritt!
Så har vi vidunderlige YouTube! En ny verden ble oppdaget da jeg ikke bare var passiv titter, men selv lærte å lage enkle bildespill og på den måten ble deltager. Det ble litt som de sier om den yngre gardes TV vaner: ”Dagens 20 åringer SER ikke på TV - de vil være med og LAGE TV!”

Gjennom YouTube ble også EMBED funksjon oppdaget. Hva kan man si - en guds gave til alle internettfanatikerne - og til alle oss andre :) Og når en i tillegg kan kombinere de ulike mediene for så til sammen skape sin egen MASHUPS – vel da er web 2.0 livet komplett!

Lære mer om?
Av de elementene i kurset jeg ønsker å lære mer om er de som jeg rett og slett ikke helt har fått dreisen på; Twitter blant annet. Jada, jeg vet hvordan det fungerer; har opprettet konto, kvitret litt, har noen følgere (stakkars) og følger selv noen. Men jeg vil ikke bare beherske mediet i seg selv, men finne frem til den optimale bruk for SSM. Også elementer som jeg ser at jeg har brukt for lite tid til å bli bedre kjent med, hva gjelder muligheter, vil jeg lære mer om. Google Docs er et godt eksempel.

Kursopplegget
For undertegnede var kursets form midt i blinken! SSM sitt ”Å lære ved å gjere” kan vel ikke passe bedre enn nettopp ved utforskingen av de sosiale medier. At vi i SSM i tillegg har hatt en fantastisk resurs i vår kjære Frøydis, har bidratt til ekstra innsats!

Noen tanker til slutt…
Fra å oppleve web 2.0 som et tilsynelatende uoversiktlig univers med løsrevne og usammenhengene ”sosiale medier” virrende rundt, er de nå satt i system og en ser positive ringvirkninger og naturlige sammenhenger. Sosiale medier gir mening!

Samtidig har undertegnedes tro på hjemmesidens eksistens og funksjon - om mulig - ØKT! Dette til tross for påstanden fra en av kurslederne innledningsvis om at ”…hjemmesider er ut – ingen leser de mer. Det er de sosiale medier som nå gjelder”.

Men lik som i det sosiale liv – også de sosiale medier trenger et felles referansepunkt. Et sted hvor en har sin opprinnelse og som en utvikler seg videre fra. Av den grunn vil SSM sin ”Sosiale mediestrategi” ta utgangspunkt i eksisterende hjemmeside og derifra følge SSM ut i den sosiale medieverden hvor vi blogger, kvitrer, flikker, og ”facer” – alle tilsynelatende sine egne liv! Men likevel ikke…

1 kommentar:

  1. Skulle egentlig legge meg, men måtte inn og ta en titt på den fantastiske aktiviteten som foregår i kveld;-) Innspurtens tid. Men du har ikke trengt å spurte. Du kommer vel i mål, med hodet i nettskya (for å stjele/låne/dele litt fra Tone) og beina trygt planta på jorda! Dette har du behersket og det har vært lærerikt, spennende og morsomt å følge deg. Tusen takk for fine ord! Jeg gleder meg nå til vi er flere som snakker samme språk og skal få sus i sos.medie.-serken!

    Gratulerer med vel gjennomført kurs!

    SvarSlett