mandag 5. april 2010

Mashup! - eller var det Mashdown?

Mashup – morsomt ord egentlig. MASHUP!! Nok om det. I første omgang gikk jeg inn på yr.no som er beskrevet som det nettstedet i Norge som har kommet lengst med dette (og med ”dette” regner jeg med det refereres til en mashup?)

Jeg la inn ”Været på Sunnmøre Museum” på SMs egne hjemmesider. Norsk og engelsk versjon (hvor det engelske selvfølgelig er litt dårligere enn det norske).

”En mashup er en nettside eller webapplikasjon som kombinerer innhold fra to eller flere kilder til en ny tjeneste. Et typisk eksempel kan være et nettsted som kombinerer data over boliger til salgs fra eiendomsmeglere og plotter disse inn på kart ved hjelp av Google maps”

I oppgaven hvor vi skal søke etter mashups som vi liker fant jeg flere, både i sosiale settninger og mer kommersielle (Amazon er vel den mest kjente). I tillegg tenkte jeg at i anledning SSM sin tur til Berlin kan kanskje denne mashupen være en liten forsmak: http://map.movin-360.com/ Her har de kombinert flickr og Google maps på strekningen HAUPTBAHNHOF - POTSDAMER PLATZ.

En mashup som er nyttig for SSM?
Etter å ha lest gjennom de ulike eksemplene er den mest selvfølgelige mashup for Stiftinga Sunnmøre Museum følgende: Kombinere kontaktdata fra Gule Sider med kartdata fra Google Maps. Enkelt og greit. Denne mashupen (kan en si det – mashupen?) kan en utvide ved å inkludere filmer fra YouTube fra det enkelte museum i tillegg til bilder fra Flickr. Det store spørsmålet er selvfølgelig hvordan gjøre dette på egenhånd? Deler av dette har jeg vel strengt tatt allerede begynt med i forbindelse med oppdatering av Sunnmøre Museum sin profil på Google Maps hvor jeg også har lagt inn video fra YouTube og bilder fra Flickr…

For å teste om det å lage egen mashup gikk jeg inn på  http://www.programmableweb.com/howto …men ble litt trøtt og gikk ut igjen. Her må det konses!

La derfor heller inn Google Maps på hjemmesiden til Sunnmøre Museum. PRØVDE er vel mer riktig ord. Den !”%& html koden fungerte ikke 100% - så det ble en lightversjon: Lagde et jpg bilde hvor markøren er plassert på Sunnmøre Museum. Deretter koble bildet til GM sin url. Om ikke annet så åpner kartet seg i en ny fane (johoo) og brukeren finner i det minste frem. Trøster meg med at sistnevnte tross alt er det viktigste...

En annen mashup Sunnmøre Museum kan bli inspirert fra er Amazon. Her kan vi hente noen tips til vår egen museumsbutikk på nett. Tror jeg må jobbe litt videre med den funksjonen også...

2 kommentarer:

  1. Oj! Dette såg ganske avansert ut, Siw! Lenge til vi andre dødelege kjem dit! Prøvde å sette meg inn i muligheitene i yr.no, mentalt, men har ikkje fått nedpå noko "handfast" - om vi kan seie det slik "i nettskya"!

    Jamfør Ivar Aasen: Fuglen flyg sldri so høgt, han ei kjem atter åt Jordi.:-)

    SvarSlett
  2. Og du fullfører nok en oppgave i god stil og i rute:-)

    Mvh Frøydis

    SvarSlett