søndag 28. februar 2010

Informasjon til begjær

En uke med RSS – og det går opp for meg at her er det mye jeg ikke trodde jeg trengte å vite noe om, mye som er greit å vite noe om og en del som jeg trodde jeg visste noe om – men som jeg ikke visste noe om likevel…

Informasjonsstrømmen og mengden er enorm! Et søkeord og du får inn en billion artikler. Behovet for informasjon der og da har inntil nå styrt hverdagen. Jeg har søkt informasjon når jeg har hatt behov for det. Det være seg faglig eller privat. Men så sitter jeg med RSS og kjenner at jeg blir litt stressa. Hva om jeg har mistet noe på veien? Har jeg sakket akterut? Vet nå alle andre mye mer enn meg? Er der en hemmelig allianse som konspirerer mot oss som er av typen ”får-ikke-med-seg-alt-hele-tiden-hele-døgnet”? Panikken slår inn! RSS skulle jo være løsningen – eller?

Joda, RSS er definitivt et godt verktøy - med måtehold! Det er med RSS som med alkohol; i mindre mengder moro og en husker alt dagen etter. I større mengder overberuset og en husker ingen ting etter på…. (har jeg hørt…)
Kan informasjonsflommen i dagens samfunn føre til at en blir så ”høy” på informasjon at man blir hekta? Får paranoia og kommer seg ikke helt fra det når en først har begynt?

Løsningen er nok som tidligere nevnt av kursholderne – begrens utvalget av antall abonnement - øk deretter ved behov. For informasjonen er jo egentlig overkommelig – så lenge man er bevisst på hva man er ute etter. Men så kommer man jo til de litt ekle spørsmålene: Hva er jeg egentlig ute etter? Hva burde jeg egentlig vite noe om? Og hvordan finne det – når man ikke helt vet hva man leter etter – før man har funnet det? Høna og egget – igjen!

Så hva mer ligger ”der ute”? Ikke rent lite ifølge EMC, en kommersiell aktør innen informasjonsløsninger. Og mer skal det bli! For å gi et lite bilde av kommende informasjonsstrømmer kan du se litt på artikkelen http://www.emc.com/collateral/analyst-reports/expanding-digital-idc-white-paper.pdf som har følgende overskrift ”Ekstrem vekst i informasjonsmengde” hvor det blant annet sies at:
  • 2006 ble det opprettet, hentet frem og reprodusert digital informasjon tilsvarende 161 milliarder gigabytes (161 exabytes). Dette tilsvarer 12 stabler av den nyeste Harry Potter-boken, fra jorden til solen.                                   
  • I 2010 ventes det at mengden digital informasjon vil mer enn seksdobles, til 988 milliarder gigabytes (998 exabytes), eller nesten en zettabyte. Dette tilsvarer 72 stabler Harry Potter-bøker, fra jorden til solen.
  • Exabytes (og ikke minst zettabyte) er fortsatt et så nytt begrep for oss at vi foreløpig ikke finner ordet i standard stavekontroller.  
  • I 2007 produserer vi for første gang i historien mer digital informasjon enn det finnes lagringskapasitet til i verden.
  • På YouTube, som ikke fantes for et par år siden, gjøres det nå 100 millioner oppslag hver eneste dag.
  • Mer enn én milliard musikkfiler deles via internett hver dag.
  • Det finnes mer enn én milliard digitale kameraer i verden. (Inkludert fotokamera, videokamera, medisinske skannere og overvåkningskamera.)
  • Antall internettbrukere var i fjor 1,1 milliarder. I 2010 vil ytterligere 500 millioner være aktive internettbrukere. Dette vil igjen føre til en eksplosjon i antall e-poster. I dag utgjør e-post rundt tre prosent av all verdens digitale informasjon. Det fantes i 2006 1,6 milliarder e-postbokser i verden. I 2010 vil dette tallet ha steget til to milliarder.
  • I 2010 vil det finnes 250 millioner IM-kontoer (intant messaging - direktemeldinger) i verden. 
  • Dagens kunnskapsarbeidere bruker 14,5 timer i uken på å lese og svare på e-post. 13,3 timer brukes til å opprette dokumenter, 9,6 timer til å lete etter informasjon og 9,5 timer på å analysere informasjon.  
  • Nesten 70 prosent av all digital informasjon vil i 2010 være opprettet av individer. Samtidig vil organisasjoner stå ansvarlig for minst 85 prosent av det totale digitale universet.  
  • Den økende informasjonsmengden påvirker oss som individer og det påvirker dem som skal organisere, sikre og administrere den digitale informasjonen. Utviklingen setter press på bedrifter om å utvikle mer informasjonssentriske arkitekturer, samtidig som IT-sjefenes tradisjonelle ansvarsområder utvides.  
  • Informasjonssikkerhet og personvern blir i større og større grad et anliggende for styrerommene, ettersom bedrifter og dens kunder i større og større grad knyttes sammen i sanntid.  
  • Drivere for informasjonseksplosjonen er overgangen fra analoge til digitale bilder og film, telefoni over nettverket, samt digital TV.  
  • 20 prosent av dagens digitale informasjon er underlagt sikkerhetsrestriksjoner.  
  • I 2010 vil rundt 30 prosent av verdens digitale informasjon være underlagt en eller annen form for sikkerhetsreglement.  
  • I 2010 vil 30 prosent av all digital informasjon være ny informasjon, mens resten vil være kopiert eller reprodusert.
Ønsker deg med dette, kjære leser, en riktig god RSS uke :)

2 kommentarer:

  1. Trur du kan ta det heilt med ro. Eg føler eg har signa opp på alle mulige forskjellige ting som eg overhodet ikkje har kontroll over - kjem det snart nokon og tek meg?

    SvarSlett
  2. Ja, hva skal man si....e-post, dokumenter og informasjon kan virke overveldene...

    I beynnelsen når man oppdager all informasjonen som er der ute og innser at man har hengt etter, får man litt panikk. Det tar ei stund å slå seg til ro og få en hvis oversikt over hva som skjer og hvor det skjer. Men ikke en gang da vil man greie å vite om alt. Det går ikke i dagens samfunn. Men man vil oppdage at man har fått en ny måte å lese på. man screener mer enn man leser. Man vet plutselig hvilke ord, steder man skal stoppe opp ved, for her er det noe jeg vil få med meg. Det er læring og utvikling. Dette er ungdommene resere på. Men så blir de beskyldt for å være kunnskapsløse...Tja, i dagens samfunn er det kanskje enda viktigere å kunne litt om alt og ikke minst vite hvor man kan finne mer?

    Du har i all fall løst oppgaven på en utmerket måte!

    Mvh Frøydis

    SvarSlett